Türkiye otomotiv sektörü tarihinin en hareketli yıllarından birisini geride bırakmak üzere. Sene başında yapılan tahminlerin aksine satışlar üst üste ikinci kez 1.2 milyon adedi geçerek rekor kırmaya hazırlanırken; araç fiyatları sene başından bu yana kâğıt üzerinde artmasına rağmen enflasyon ve döviz kurlarının 11 aylık seyri ile karşılaştırıldığında yerinde saydı. FIAT Egea, Renault Megane, Togg T10X gibi Türkiye’nin en çok satan beş otomobilinin dördünün reel fiyatı, enflasyondan arındırıldığında geriledi. Fiyat artış hızının önceki yıllara göre yavaşlamasında ise pazarda artan rekabet, GSR 2 geçişi ve stok baskısı büyük rol oynadı.
T10X’TE FİYAT DEĞİŞMEDİ
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı son verilere göre, 11 ayın sonunda yıllık enflasyon 47.09 olarak gerçekleşirken otomobil fiyatlarının da içerisinde bulunduğu ulaştırma enflasyonu yüzde 26.2 oldu. Aynı dönemde, Türkiye’nin en çok satan otomobili FIAT Egea’nın en baz versiyonunun fiyatı sadece yüzde 6.58 artarak 889 bin 900 TL’ye çıktı. En çok satan ikinci otomobil Renaut Clio’nun fiyatı 11 ayda yüzde 24.7 artarak 857 bin TL’den 1 milyon 65 bin TL’ye çıkarken, Renault Megane Sedan’ın fiyatı yüzde 20.1 artarak 1 milyon 546 bin 900 TL’ye, Toyota Corolla’nın fiyatı yüzde 33.7 artarak 1 milyon 390 bin TL’ye yükseldi. En çok satan beşinci otomobil Togg T10X’in baz versiyonunun fiyatı ise 11 ayda değişmeyerek 1 milyon 432 bin 600 TL’de kaldı.
EGEA’NIN FİYATI YÜZDE 19 DÜŞTÜ
Bu sonuçlarla yalnızca manşet enflasyonun dışında, sadece ulaştırma enflasyonuna bakılsa dahi Türkiye’nin en çok satan ilk beş otomobil modelinin dördünün aslında reel fiyatlar artışlarının çok az olduğu görüldü. 2024 yılında FIAT Egea’nın reel fiyatların yüzde 19.7 gerisinde kaldığı dikkat çekerken, Renault Clio’nun fiyatı aslında yüzde 1.5, Renault Megane Sedan’ın fiyatı yüzde 6.1 ve Togg T10X’in fiyatı yüzde 26 geriledi. Listenin ilk beşinde yar alan yalnızca Toyota Corolla modelinde reel fiyatlar yüzde 7.5 oranında arttı. En çok satan ilk 10 otomobil arasında fiyatı reel olarak artan ikinci model ise yüzde 40 ilave gümrük vergisinin etkilediği Çinli Chery markasının Tiggo 7 Pro modeli oldu.
2. ELDE DE DURUM AYNI
Sıfır otomobil fiyatlarındaki düşüş hızının bir benzeri ikinci el otomobillerde de yaşandı. 11 ayın sonunda ulaştırma enflasyonu yüzde 26.2 olurken, ikinci el otomobil fiyatlarındaki artış yüzde 16’da kaldı. İkinci el platformu VavaCars’ın kamuya açık verilerin analizini yaparak hazırladığı rapora göre, yılın başından bu yana dolar/TL yaklaşık yüzde 17.5 oranında, yıllık enflasyon yaklaşık yüzde 47 oranında artarken ikinci el otomobil fiyatları yüzde 16.3 artarak aslında reel olarak geriledi. Öte yandan, BETAM tarafından sahibinden.com’daki ilanlardan hareketle hazırlanan kapsamlı ‘’Otomobil Piyasası Görünümü’’ raporuna göre de, ikinci el otomobillerin enflasyondan arındırılan reel fiyatları yaklaşık 16 aydır düşüyor.